Docententraining

Iedereen kan leren vertellen! Ieder mens heeft in zichzelf een grote bron aan verhalen. Leerkrachten kunnen spreken voor een groep en kennen ook de kracht van een mooi voorleesboek. Maar zelf verhalen vertellen – dus de mondelinge overdracht van verhalen, sprookjes, mythen, enz. vanuit de herinnering en verbeelding – wordt gezien als een vak apart: te moeilijk of te tijdrovend.

En dat is jammer, want juist in die verhalen schuilt grote rijkdom voor opgroeiende kinderen. Want daar mogen zowel verteller als luisteraars even vrij zijn van het dagelijks leven, van leerlijnen en lesdoelen, en zelfs van jezelf. Het verhaal by heart geeft beide partijen de ruimte om samen op reis te gaan, waarbij niemand precies weet hoe die reis zal verlopen. Zelfs de verteller niet…

Of toch?

Een verhaal kan ook helpen om leerstof op een andere manier aan te bieden! Een verhaal over een buurman die een taart wil delen met zijn vrouw en onverwacht bezoek krijgt gaat eigenlijk over breuken…? Een lesmethode biedt vaak al een relevante situatie aan voor een lesdoel in de vorm van een illustratie. Van illustratie naar een verhaal is maar een kleine stap. Zo zijn heel veel lesdoelen te vatten in een verhaal!

Wij willen leerkrachten inspireren en aanmoedigen om zelf verhalen te vertellen. Het is geen vak apart. Verhalen vertellen is als koken: je hoeft geen topkok te zijn om een smakelijke, gezellige en voedzame maaltijd te bieden. Ons doel is leerkrachten motivatie, vertrouwen en handvatten te geven om by heart verhalen te vertellen met behulp van hun eigen verbeelding en creativiteit. Op eigen (leer)kracht.

Uitvoering

Het Verhalenhuis verzorgt een training Verhalen vertellen voor leerkrachten van kinderen van 4-14 jaar. De training bestaat uit drie sessies van 2 uur en wordt aan de betrokken scholen geschonken door Het Verhalenhuis. Als tegenprestatie vragen wij van leerkrachten om driemaal in hun klas te vertellen en daar op eigen wijze verslag van te doen. Dat kan bijvoorbeeld door een vlog, audioboodschap of een kort filmpje te maken, ervaringen op papier te zetten, of zelf een manier verzinnen (misschien kunnen hier leerlingen bij betrokken worden).  Twee maanden na de laatste training volgt een evaluatie.

Inhoud van de training

  • Inzicht creëren waarom Verhalen vertellen zo belangrijk is voor kinderen
  • Ingrediënten, technieken en middelen voor het vertellen ‘by heart’
  • Oefening en feedback
  • Toepassing in de praktijk: plan voor de praktijk maken, voornemens uitspreken

Daarnaast / buiten de training:

  • Zelfstudie (+- 1 uur per sessie)
  • Contact met de trainer voor vragen mogelijk, per e-mail of telefoon.
  • Evaluatie na twee maanden: terugblik training, toepassing in de praktijk tot nu toe
  • Mogelijkheid tot individuele feedback of een bezoek in de klas (tegen betaling)

Lees ook de ervaringen van Manon, leerkracht groep 3 op de Buikslotermeerschool in Amsterdam:

Lees meer